Rusai atgaivins “Kaspijos monstrą”
Rusijos vyriausybė nusprendė atnaujinti Sovietų Sąjungoje sukurtų ekranoplanų, kuriuos Vakarų šalių žvalgyba buvo praminusi “Kaspijos monstrais”, gamybą.
Šį skraidančiu laivu vadinamą ekronoplaną suprojektavęs Rostislavo Aleksejevo Centrinis projektavimo biuras pranešė ketinantis artimiausiu metu atnaujinti tokio tipo orlaivių projektavimo ir konstravimo darbus. Naujieji ekranoplanai bus skirti Rusijos vidaus reikalų, gynybos ministerijoms ir kitoms “jėgos struktūroms”, teigiama naujienų agentūros “Interfax” pranešime.
Skelbiama, kad 2010 – 2011 metais bus vykdomi ekranoplanų projektavimo darbai, o nuo 2012 m. prasidės antrasis, kiek ilgesnis etapas, skirtas šių orlaivių bandomajam konstravimui. Tuo pat metu esą bus kuriamas “gana didelis ekranoplanas”. Pasak R. Aleksejevo konstravimo biuro atstovų, šis vyriausybės užsakymas pareikalaus atlikti didelės apimties darbus, ekranoplanus projektuos ir konstruos dauguma įmonės darbuotojų.
Sovietų Sąjungoje ekranoplanų gamyba buvo pradėta 1957 metais, o nutraukta paskutiniojo XX a. dešimtmečio pradžioje. Per šį laikotarpį buvo pagaminta apie 30 tokių transporto priemonių, kurios pagal tarptautinę klasifikaciją laikomos “jūrų laivais”.
Ekranoplanai – tai specialūs lėktuvai, dėl ekrano efekto galintys sklęsti virš lygaus vandens ar sausumos paviršiaus. Lyginant su įprastais lėktuvais jie ekonomiškesni, turi kur kas didesnę keliamąją galią, o sklęsdami kelių metrų atstumu virš jūros paviršiaus yra nematomi radarams. Nuo kitų laivų, pavyzdžiui, katerių su oro pagalvėmis, ekranoplanai skiriasi didesniu greičiu, galinčiu siekti iki 250 mazgų, t.y., apie 450 km/h.
Šie rusų inžinierių sukurti aparatai buvo laikomi idealiomis karinio transporto priemonėmis šaltojo karo laikais. 20 ekranoplanų net buvo planuojama dislokuoti prie Baltijos jūros.
1960 – 1969 m. Aleksejevo Centrinis projektavimo biuras suprojektavo ir Kaspijos jūroje išbandė eksperimentinę ekroplaną, kurį Vakarų šalių žvalgybos tarnybos pavadino “Kaspijos monstru” (pagal raides KM ant jo borto, reiškusias “Korabl – maket”). Šio ekranoplano sparnų ilgis buvo 37,6 m, ilgis – apie 100 m, o maksimali pakilimo masė – 544 tonos. 1980 m. šio laivo prototipas patyrė avariją ir nuskendo. Po to buvo priimtas sprendimas nutraukti šio projekto plėtrą, teigiama pranešime.
Tarp labiausiai sovietiniais laikais išgarsėjusių ekranoplanų buvo desantinis transporto orlaivis “Orlionok” (buvo pagaminti 5 vienetai) ir atakuojantis ekranoplanas – raketnešis “Lunj” (buvo pagamintas tik vienas toks orlaivis, iš Juodosios jūros laivyno sudėties išvestas paskutinįjį XX a. dešimtmetį). Sovietų Sąjungos kariuomenėje ekranoplanus planuota naudoti desantinėse operacijose, kroviniams gabenti, kovai su priešo laivais.
Šiame vaizdo siužete – “Kaspijos monstro” skrydis.
https://www.vandensmoto.lt/rusai-atgaivins-kaspijos-monstra/NaujienosEkranoplanas,Kaspijos monstras
Parašykite komentarą
Tik prisijungę vartotojai gali komentuoti.